Vijesti

Zašto se šahtovi (sa svojim poklopcima) nalaze na cestama, a ne pokraj?

Zamislite scenu li možda ne morate jer ste ju već prošli…

Vozite se cestom, uživate u prirodi i muzici ili možda tišini kad odjednom, kling klang, bump…pogled u retrovizor, lijevi, desni, zadnji…nema nikog, dobro je, to je „samo“ šaht!

I dok zvuk poklopca još odzvanja u vašim ušima, a pogled vam se vraća na cestu, jedno od pitanja koje vam prolazi glavom možda je i to da ako su poklopci šahtova namijenjeni pružanju lakih pristupnih točaka radnicima održavanja, zašto su postavljeni nasred ceste gdje preko njih voze vozila?

I stvarno, zašto su poklopci šahtova nasred ceste?

Ako su te rupe za održavanje namijenjene za siguran pristup tehničarima, zašto se onda nalaze na sredini ceste, na voznom putu? Odnosno, ako na nekim mjestima već postoje šahtovi na nogostupima, zašto se šahtovi i dalje postavljaju na mjestu gdje prolaze vozila?

Mnogi građani smatraju da bi bilo logičnije postaviti šaht negdje dalje od ceste, poput nogostupa. Na taj način, kada je potrebno održavanje, ceste se ne bi morale biti zatvarati  i promet bi nesmetano tekao ili barem ne bi stvarao tolike neugodnosti vozačima za vrijeme tih radova. Šahtovi su vitalni dio svakog susjedstva i grada ali njihov neobičan položaj izaziva kontroverze oko toga jesu li potrebni usred prometnica sa neprekidnim prometom.

U ovoj ćemo objavi pokušati pojasniti zašto su šahtovi (poklopci šahtova) baš na cesti?

Prvo, da se malo podsjetimo općenito o poklopcima i šahtovima. Šahtovi, odnosno poklopci šahtova su sastavni dio funkcionalnog komunalnog sustava grada, a od posebne su važnosti radnicima koji ih održavaju. Iako postoje različite vrste poklopaca i šahtova, svi oni imaju istu svrhu, a to je zaštita i funkcionalnost okoliša u kojem se nalaze. Pojasnit ćemo.

Šahtovi su pristupne točke za radnike na održavanju

Ispod mnogih gradskih ulica nalaze se kilometarski podzemni putevi i prostori sa komunalnim uslugama poput kanalizacije i električnih sustava. Kako bi imali pristup tim komunalnim prostorima, radnici na održavanju ulaze kroz tunel koji se zove šaht koristeći ugrađene ljestve da bi se spustili dolje i obavili popravke, kao i odradili redovno održavanje i/ili preglede. Ulazak na te pristupne točke je vrlo jednostavan i to preko poklopaca šahtova koji se po potrebi podižu i/ili uklanjaju pomoću kuke ili određenih vrsta ključeva.

Pristup kanalizacijskom sustavu kroz otvor šahta

Sigurnost pješacima

Bez poklopaca šahtova, ulazi u kanalizaciju i komunalne prostore bili bi zjapeće rupe nasred ceste ili nogostupa, a takve rupe u pješačkim zonama predstavljale bi ozbiljnu prijetnju sigurnosti. Također, osim zaštite pješaka, oni također pomažu u sprječavanju neželjenih „gostiju“ i materijala, poput glodavaca i otpadaka da nesmetano padaju u te prostore.

No dobro,to nam je sve jasno ali opet, zanima nas zašto su poklopci šahtova na cesti?

Pogodnost za pješake

Možda niste o tome razmišljali ali da, ima smisla da su šahtovi na cesti, a ne nogostupu. Kada dođe vrijeme da radnici na održavanju obave popravke i preglede podzemnih komunalnih sustava, pješaci koji hodaju tim dijelom oko šahta postaju zbunjeni kuda ići, pa bi mnogi, vrlo vjerojatno, kako bi zaobišli radove koji se odvijaju morali hodati po cesti, pločniku nepotrebno riskirajući svoju sigurnost.

Alternativno, u slučaju potrebe održavanja šahta na sredini ulice, dio ceste bi se jednostavno blokirao, a promet bi se mogao preusmjeriti na drugi dio ceste. Iako to znači da će vozači možda morati proći kroz nekoliko manjih neugodnosti, to omogućuje pješacima i biciklistima da ostanu u označenoj zoni sigurnosti..

Udaljenost između komunalnih sustava

Iz sigurnosnih razloga i radi smanjenja preklapanja linijskih sustava, određeni komunalni sustavi moraju biti razdvojeni određenim udaljenostima. Ako su vodovi postavljeni preblizu, radnicima bi bilo teško i skupo doći do ovih sustava, a postojao bi i veći rizik od oštećenja jedne linije dok rade na drugoj. Osim toga, komunalnoj liniji na sredini ceste može se učinkovito pristupiti zgradama sa obje strane ulice.

Preseljenje je skupo

Često je razlog zašto je poklopac šahta na sredini ceste jer su neke ceste građene i prije nekoliko desetljeća. Cesta izgrađena prije 50 godina možda je imala samo po jedan trak u svakom smjeru ili samo jedan smjer, a poklopac šahta tada je bio postavljen uz nju. Godinama kasnije, povećanjem prometa potreba za proširenjem potaknula je izgradnju novih cesta i traka oko prethodno izgrađenih,a samim tim i postavljenih šahtova. Umjesto izvlačenja cijevi i sustava iz zemlje, puno je jeftinije ostaviti poklopce i šahtove zapravo tamo gdje su bili i prilagoditi rekonstrukciju ceste njima.

Kada bi se gradovi odlučili da premjeste šahtove preuređivanjem postojećih komunalnih puteva, sustava i cesta ili čak krenuli sa izgradnjom potpuno novih sustava, to bi koštalo milijune. Budući da je jedina stvarna neugodnost za vozila samo ta mala neravnina, gradovi zapravo često previde i ne obraćaju previše na ovo pitanje.

I tako, unatoč pobrojanim razlozima zašto su šahtovi na sredini ulice, mnogi građani i dalje smatraju smetnjom prelazak preko poklopca od lijevanog željeza tijekom vožnje. Mišljenja su kako užitak vožnje po glatkoj cesti (tamo gdje takve postoje) može brzo prerasti u nelagodu i nervozu nakon prelaska preko tako neravnog poklopca šahta.

Međutim, unatoč frustracijama, većina gradova nije voljna krenuti u neke velike rekonstrkucije i izgradnje zbog tih neravnina na cesti.

Oštećeni poklopac šahta predstavlja veliku opasnost za sve sudionike u prometu.

Što Vi mislite o tome? Mislite li da poklopci šahtova trebaju biti na cesti ili ih treba smjestiti negdje drugdje? Smetaju li vam poklopci šahtova i buka koju oni stvaraju na cesti prilikom prelaska preko njih?

Odgovori